Att göra pizza

Nyttiga pizzor

När det gäller just pizza finns det många saker som spelar in i om den är nyttig eller inte. Genom att laga sin egen pizza kan man påverka det här i ännu större grad än om man besöker en lokal pizzeria. När man gör sin egen pizzadeg kan man till exempel välja nyttigare mjölsorter, bättre oljor och liknande. Man kan också själv bestämma sig för om man vill göra en nyttig tomatsås, eller om man vill köpa färdig. När det gäller toppingen vet man dessutom precis vad man lägger på pizzan. Om man bara vill ha mozzarella på kan man ordna det och man vet att det är just mozzarella. Hos pizzerior är det enkelt att fuska med det. Kyckling på en pizza kan bytas ut mot skinka, och oxfilén kan vara något helt annat. Man bör också tänka på att många av de tillbehör som används av pizzerian är lite extra feta. Det beror på att man vill att pizzan ska smaka lite extra mycket. Därför används extra fet ost, tonfisken ligger i olja istället för i vatten och så vidare.

Det går också utmärkt att göra pizza med grönsaker. Man kan till exempel lägga på skivor av tomat, broccoli, aubergine, squash och mycket annat. Kronärtskocka används i dag mycket ofta till pizzor och det kan man såklart också lägga på. Om man har barn som är lite kinkiga med maten och inte vill äta så mycket grönt kan det fungera att helt enkelt lägga grönsakerna på pizzan och sedan lägga lite ost på. Det kan vara så att barnet helt enkelt har fått för sig att det minsann inte alls gillar grönsaker.